סגירה
 עמוד הבית   |   יצירת קשר   |   English 
דובי זלצר

סטמפניו


האגדה הדרמטית "סטמפניו" מבוססת על רומן מאת שלום עליכם ומספרת על סטמפניו, כנר הכליזמר העילאי (מין התגלמות יהודית של אורפאוס המיתולוגי) ועל אהבתו האסורה לרוחל'ה היפהפייה, שהיא אשת איש.
העובדה שהקריינות כאן היא בשפת היידיש המקורית מוסיפה טעם וריח לחוויה. כנר סולן וירטואוז מייצג את סטמפניו, ובנגינת התזמורת, מביא לנו המלחין פנורמה מוזיקלית של חיי יהודֵי השטעטל , ססגונית וסנטימנטלית לסירוגין. זו מוזיקה של התרוממות נפש המהולה בעצב ובגעגועים, כמיטב המעשיות היהודיות.
היצירה הולחנה בהזמנת המאסטרו זובין מהטה , במיוחד עבור הופעת השחקן שמוליק סגל כסולן עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית. היצירה כתובה לתזמורת סימפונית מלאה, שחקן-קריין וכנר סולן .
היצירה בוצעה פעמים רבות בארץ על ידי התזמורת הפילהרמונית הישראלית (4 פעמים), תזמורת ירושלים רשות השידור ותזמורת סימפונט רעננה (15 פעמים).
ברוב ההופעות הקריין היה שמוליק סגל ז"ל, אשר קרא את הטקסט בעברית או ביידיש. לאחר מותו ביצעו בביצועים נוספים הקריינים/שחקנים: מייק בורשטיין וארנה פורת. הכנרים הסולנים היו: יצחק מרקובצקי ז"ל ולאחריו ניתאי צרי.
היצירה בוצעה גם ע"י התזמורת הפילהרמונית של אופולה (פולין) עם הקריין סבייגנב זמחובסקי שקרא את הטקסט בפולנית, בניצוחו של המלחין.
יצירה זו יצאה על גבי תקליטור בחברת NMC בביצוע התזמורת הפילהרמונית הישראלית עם הקריין שמוליק סגל ז"ל (ביידיש), הכנר יצחק מרקובצקי ז"ל ובניצוחו של שלום רונלי-ריקליס ז"ל.

מו"ל: IMI – המכון למוסיקה ישראלית



Audio:
Shalom Ronli-Riklis, conductor
Shmuel Segal, actor-narrator
Yitzhak Markovetzky, violinist
The Israel Philharmonic Orchestra